#11229
Proveniens
Vinterväg
FotografAxel Granlund

Beskrivning

CUTTY SARK, 1935 Från det att det sjösattes 1869 och fram till 1877 seglade det på te-traden mellan Storbritannien (London) och Kina.
Därefter tvingades Cutty Sark ändra uppdrag på grund av konkurrens från ångfartygen, som kunde ta den snabbare rutten mot Orienten genom Suezkanalen, vilken började användas 1867 och sattes istället in för att frakta ull från Australien till England, en sträcka som klippern klarade på för den tiden osannolikt snabba 73 dygn, fram till 1895.

Därefter började dock vinsterna minska vilket resulterade i att skeppet såldes till en portugisisk redare. Hon fungerade sedan som fraktfartyg mellan Portugal och dess kolonier, bland annat Sydamerika, i nästan 25 år.

I dåligt väder 1916 skadades riggen, och då lämpligt virke inte fanns tillgängligt på grund av kriget riggades hon om till skonertskepp. 
En engelsk kapten fick 1922 upp ögonen för fartyget som då mer eller mindre hade förfallit. Kaptenen hade i sina ungdomsdagar som sjögosse sett det mäktiga skeppet gå för fulla segel och drömde om att restaurera det till sin forna prakt.
Hon hann byta ägare men han betalade den nya portugisiske redaren för skeppet, som därefter seglades hem till England och började renoveras. 
1938 såldes hon igen för att fungera som skolfartyg åt unga pojkar som skulle bli officerare, fram till 1953, då hon skänktes till Cutty Sark-fonden. 
Skeppet blev efter det museifartyg och förklarades öppet för allmänheten 1957 genom en ceremoni där drottning Elisabeth medverkade.

Diverse

Birger Rönnsjös album om Axel Granlund

Kommentarer