CUTTY SARK, 1935 Aluksen vesillelaskusta vuonna 1869 vuoteen 1877 se purjehti teekaupassa Britannian (Lontoo) ja Kiinan välillä. Sen jälkeen Cutty Sark joutui vaihtamaan tehtäviä, koska höyrylaivat kilpailivat sen kanssa, sillä ne pystyivät kulkemaan nopeampaa reittiä itään Suezin kanavan kautta, jota alettiin käyttää vuonna 1867, ja sen sijaan Cutty Sarkia käytettiin villan kuljettamiseen Australiasta Englantiin, minkä matkan Cutty Sark kulki vuoteen 1895 asti tuolloin epätodennäköisen nopeassa 73 päivässä.
Sen jälkeen voitot alkoivat kuitenkin laskea, ja alus myytiin portugalilaiselle varustamolle. Sen jälkeen alus toimi rahtilaivana Portugalin ja sen siirtomaiden, myös Etelä-Amerikan, välillä lähes 25 vuoden ajan.
Huonossa säässä vuonna 1916 takilointi vaurioitui, ja koska sopivaa puutavaraa ei sodan vuoksi ollut saatavilla, alus varustettiin uudelleen kuunariksi. Vuonna 1922 eräs englantilainen kapteeni huomasi aluksen, joka oli siihen mennessä enemmän tai vähemmän rappeutunut. Nuorena merimiehenä kapteeni oli nähnyt mahtavan aluksen täydessä purjehduksessa ja haaveili sen entisöimisestä entiseen loistoonsa. Alus vaihtoi omistajaa, mutta hän maksoi uudelle portugalilaiselle omistajalle aluksesta, joka purjehti takaisin Englantiin ja jota alettiin kunnostaa. Vuonna 1938 alus myytiin jälleen, ja se toimi nuorten poikien koulutusaluksena upseereiksi valmistuville pojille vuoteen 1953 asti, jolloin se lahjoitettiin Cutty Sark Fund -rahastolle. Sen jälkeen aluksesta tuli museolaiva, ja se julistettiin avatuksi yleisölle vuonna 1957 kuningatar Elisabetin läsnä ollessa.
Kommentit