#11333
Proveniens
Vinterväg

Beskrivning

FAVELL Stålbarkskepp, byggt 1895 av Charles Hill & Sons i Bristol för egen räkning. 1106 netto, 1334 brutto registerton, 237,5 x 36,2 x x21,3 fot, enl. finländskt register 75,40 x 11,04 x 6,50 m FAVELL var den sista oceanseglaren, som bygdes i Bristol och hon kom att bli den sista, som registrerades på Finlands fastland. Seglade under Hill's egen flagga, tills hon 1897 inköptes till Raumo Nya Skeppsrederi Ab av J. Söderlund. Såldes 1907 till Finska Rederi Ab, kommerserådet Lars Krogius, Helsingfors. Rederiet var dotterbolag till FÅA och ombildades 1911 till Finska Skolskeppsrederiet. Befälhavare under finländska tiden var: Karl och Johan Hallman, K. Itäinen, O. Unonius, J.K. Nordlund, Gösta Hjelt, K. Strömsten, R.J. Christerson och slutligen från 1929 Sten Lille. Efter sista veteseglingen 1934 tog FAVELL en kollast till Helsingfors och såldes därefter till Wärtsilä för nedskrotning i Maxlax, Viborg, dit hon gjorde sista resan i november. Axel Granlund mönstrade ganska säkert på FAVELL efter sina ca. 2 år i Australien, för att ta sig hem till Finland igen. FAVELL avgick 06.02.1931 Wallaroo till Falmouth f.o. i vetelast, 2196 ton = 27462 säckar, ankom 28.05.1931 Cork, avgick 20.06.1931 Queenstown, ankom 07.07.1931 Helsingfors.

Diverse

Birger Rönnsjös album om Axel Granlund

Kommentarer