#11234
Proveniens
Vinterväg

Plats

I främmande hamn.

Beskrivning

AXEL, järnbark byggd 1876, A Stephen & Sons, Glasgow för J. Boumphrey & Co. i Liverpool med namnet "Lochinvar". 685 netto reg. ton, 735 brutto, L: 184,9, B: 30,1, D: 18,3 fot, enligt finländskt register 55,30 x 9,13 x 5,64 meter. Fartyget såldes 1887 till Nicholsson & McGill i Liverpool och 1894 till Sverige, C.M. Bodén, Nordmaling. Huvudredaren flyttade 1901 till Norrköping, där också fartyget blev registrerat. Under den svenska tiden bar skutan namnet P. Wikström Junior. Hon seglade hela tiden i långfart. Den 28.10.1913 såldes fartyget till Åland, erhöll namnet "Axel", redare och befälhavare kapten John Andersson från Jomala, priset torde ha varit 1300 £. Hon kom inte ut under hela kriget, utan blev liggande i Viborg med trälast inne. Omedelbart efter kriget såldes "Axel" till ett åborederi med namnet "Alfa". Redarna torde ha varit hemma från Finby, Bjärnå. Kort därefter såldes skutan till Hangö Rederi Ab, Hangö, där fartyget sedan var hemma ända tills det såldes för nedskrotning till Sunderland 1927. Under hangötiden fördes "Axel" först av kapten Arthur Marander, sedan av Anders Donner, hela denna tid i splitvedsfart. Axel Granlund seglade som matros på "Axel" 8 mån. 10 dagar, 19.11.1913-29.07.1914.

Diverse

Birger Rönnsjös album om Axel Granlund

Kommentarer