#11333
Alkuperä
Vinterväg

Kuvaus

FAVELL Teräsparkki, jonka Charles Hill & Sons rakensi 1895 Bristolissa omaan lukuunsa. 1106 netto-, 1334 bruttorekisteritonnia, 237,5 x 36,2 x x 21,3 jalkaa, Suomen rekisterin mukaan 75,40 x 11,04 x 6,50 m FAVELL oli viimeinen Bristolissa rakennettu valtamerialus, ja se oli myös viimeinen, joka rekisteröitiin Suomen mantereella. Se purjehti Hillin oman lipun alla vuoteen 1897 asti, jolloin J. Söderlund osti sen Raumo Nya Skeppsrederi Ab:lle. 1907 myytiin Finska Rederi Ab:lle, Lars Krogiukselle, Helsinkiin. Yhtiö oli FÅA:n tytäryhtiö, ja se organisoitiin uudelleen vuonna 1911 nimellä Finska Skolskeppsrederiet. Mestareita Suomen aikana olivat mm: Karl ja Johan Hallman, K. Itäinen, O. Unonius, J.K.. Nordlund, Gösta Hjelt, K. Strömsten, R.J. Christerson ja lopulta vuodesta 1929 alkaen Sten Lille. Viimeisen valkoisen purjehduksensa jälkeen vuonna 1934 FAVELL vei hiililastin Helsinkiin ja myytiin sitten Wärtsilälle romutettavaksi Viipurin Maxlaxiin, jonne se teki viimeisen matkansa marraskuussa. Axel Granlund tuli FAVELLille kahden Australiassa vietetyn vuoden jälkeen palatakseen Suomeen. FAVELL lähti 06.02.1931 Wallaroo - Falmouth f.o. vehnälastissa, 2196 tonnia = 27462 säkkiä, saapui 28.05.1931 Corkiin, lähti 20.06.1931 Queenstowniin, saapui 07.07.1931 Helsinkiin.

Sekalaista

Birger Rönnsjön albumi Axel Granlundista

Kommentit