Ensimmäinen maantielautta Houtskärin ja Korpon välillä. Lautta sai nimekseen HOUTSKÄR. Katso Matts Vikström: "I vägtrafikens tjänst" sivu 24-25 ja Tage Törnqvistin muistiinpanot rekisterikortin kohdalla kuvan 188. Kuva on postikortti. Pituus on 27,25 metriä. Suurin leveys 7,32 metriä. Syvyys 3,22 metriä. Brt/Nrt 157/76 113/32. Koneisto 1 x Mohögs-höyrykone - Myöhemmin, 1962, muutettu moottorialukseksi. Teho höyrykone 250 hv, 184 kW - moottori 420 hv Huippunopeus tuntematon. Kapasiteetti 6 matkustajavaunua.
1931 Mohögs Mekaniska Verkstad AB toimitti Ferry II:na Sköns Tingslags Vägstyrelse -yhtiölle, Alnö. Liikenne reitillä Fillan (Sundsvall) - Alvik (Alnön). 1937-01-01 Siirretty Medelpads Östra Vägdistriktille, Alnö. 1944-01-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Tukholma. Jatkoi liikennöintiä reitillä Fillan - Alvik. 1954 Varalautta reitillä Fillan - Alvik. 1956 Nimeksi muutettiin lautta 61/54. 1958 Siirretty reitille Hornö - Veda, Kramfors. 1960-05-10 Myyty Tie ja vesirakennehallitukselle (Väg & Vattenbyggnadsstyrelsen), Helsinki, 37 500 kruunulla ja nimetty uudelleen Reserv I:ksi. Sijoitettu Turun piiriin. 1963 nimeksi Houtskär. 1975-01-03 Myyty Sukellustyö Opas KY:lle (Alari Antero ja Anneli Marjatta Opas), Hyvinkää, Turku ja nimetty uudelleen Kaivajaksi. Muutettiin ruoppausalukseksi.
Sekalaista
HOUTSKÄR:stä on toinen kuva reg. nro 188, jossa lautta menee väylälle, koko 2. Kuva 3159 on mukana kirjassa A book about Houtskär part II sivulla 154.
Kommentit