#3159
Alkuperä

Paikka

Kittuisin lauttaranta

Päivämäärä

--.--.1962

Kuvaus

Ensimmäinen maantielautta Houtskärin ja Korpon välillä. Lautta sai nimekseen HOUTSKÄR.
Katso Matts Vikström: "I vägtrafikens tjänst" sivu 24-25 ja Tage Törnqvistin muistiinpanot rekisterikortin kohdalla kuvan 188. Kuva on postikortti.
Pituus on 27,25 metriä. Suurin leveys 7,32 metriä. Syvyys 3,22 metriä. Brt/Nrt 157/76 113/32. Koneisto 1 x Mohögs-höyrykone - Myöhemmin, 1962, muutettu moottorialukseksi.
Teho höyrykone 250 hv, 184 kW - moottori 420 hv Huippunopeus tuntematon. Kapasiteetti 6 matkustajavaunua.

1931 Mohögs Mekaniska Verkstad AB toimitti Ferry II:na Sköns Tingslags Vägstyrelse -yhtiölle, Alnö.
Liikenne reitillä Fillan (Sundsvall) - Alvik (Alnön).
1937-01-01 Siirretty Medelpads Östra Vägdistriktille, Alnö.
1944-01-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Tukholma.
Jatkoi liikennöintiä reitillä Fillan - Alvik.
1954 Varalautta reitillä Fillan - Alvik. 1956 Nimeksi muutettiin lautta 61/54.
1958 Siirretty reitille Hornö - Veda, Kramfors.
1960-05-10 Myyty Tie ja vesirakennehallitukselle (Väg & Vattenbyggnadsstyrelsen), Helsinki, 37 500 kruunulla ja nimetty uudelleen Reserv I:ksi.
Sijoitettu Turun piiriin. 1963 nimeksi Houtskär.
1975-01-03 Myyty Sukellustyö Opas KY:lle (Alari Antero ja Anneli Marjatta Opas), Hyvinkää, Turku ja nimetty uudelleen Kaivajaksi. Muutettiin ruoppausalukseksi.

Sekalaista

HOUTSKÄR:stä on toinen kuva reg. nro 188, jossa lautta menee väylälle, koko 2. Kuva 3159 on mukana kirjassa A book about Houtskär part II sivulla 154.

Kommentit