Kuvaus
s/s Viking lastaa linja-auton.
Näin kirjoitti Turun Sanomat 29.7.2008 Viking Linesta ja Korppoon liikenteestä:
Korppoolla on ollut historiassa keskeinen merkitys Suomen ja Ruotsin välisen autolauttaliikenteen alkutaipaleella.
Eteläisen Suomen autolauttaliikenne alkoi kesäkuussa 1959, kun Rederiaktiebolaget Vikinlinjenin s/s Viking aloitti Ruotsin-liikenteen Korppoon Galtbystä Maarianhaminan kautta Gräddöhön. Vuosina 1960 ja 1961 alus ajoi Korppoosta Kapellskäriin.
Liikennöinti jatkui kolmisen vuotta 1960-luvun alkupuolella, kunnes Paraisten, Nauvon ja Korppoon väliset maantielautat osoittautuivat liian suuriksi pullonkauloiksi. Vielä kesinä 1963 ja 1964 yhtiön m/s Panny -alus liikennöi Korppoosta Svinöhön.
Viking Line siirsi päätesatamansa Korppoosta Paraisten Lillmälöhön, josta se liikennöi vuosina 1962-1967 m/s Vikigillä, m/s Apollolla, m/s Stena Balticalla ja m/s Kapellalla. Kun Paraisten satama kävi liian pieneksi ja kun tullikamarikin puuttui, liikennöinti aloitettiin Naantalista vuonna 1967. Punaiset laivat matkustivat Naantaliin vuonna 1996, jolloin ne saivat purjehtia vain Turusta Suomeen.
Myös Siljavarustamo liikennöi lyhyet ajat Naantalista ja Paraisilta m/s Holmialla. Silloinen Siljavarustamo liikennöi Naantalista Kapellskäriin ja Tukholman Värtaniin vuodesta 1965 ja Norrtäljeen vuodesta 1968. Naantalin liikenne loppui, koska kaupunki oli liian tuntematon laivamatkustajille.
Vuonna 1967 Siljavarustamo alkoi kuljettaa matkustajia linjalla Kapellskär - Långnäs - Parainen. Vuonna 1968 varustamon reitti kulki Paraisilta Norrtäljeen. Paraisten rannassa Siljan laivat kävivät viimeisen kerran vuonna 1970, jonka jälkeen liikenne keskitettiin sieltä Turkuun.
Kommentit