s/s Hallandilla on niin epätavallinen ja dramaattinen historia, että siitä on syytä mainita muutama sana tässä yhteydessä. AB Motala Verkstad rakensi sen Hallands Ångbåtsaktiebolagille, ja sen toimitusajankohta on epäselvä, mutta vuosina 1848-1850 se liikennöi Göteborgin ja Lyypekin välillä.
Vuonna 1918 alus myytiin AE Appelbergille, joka oli Boren "peiteyhtiö", jonka avulla Bore pystyi kiertämään Suomen tiukat laivojen maahantuontia koskevat lait. Alus teki neitsytmatkansa Ångfartygs Ab Borelle syyskuussa 1918 Turku-Tukholma-reitillä. Paluumatkalla se törmäsi Yxlössä saksalaisen Cronshagenin kanssa, jolloin kylkeen tuli suuri reikä ja päällikkö ajoi aluksen karille estääkseen sen uppoamisen! s/s Halland myytiin, pelastettiin ja korjattiin vuoden 1919 alussa.
Alle vuoden kuluttua aluksen osti Ångfartygs Ab Bore, ja yllä oleva kuva merimiehistä on luultavasti tältä ajalta. Vuonna 1928 alus nimettiin uudelleen BORE II:ksi ja sitä käytettiin Helsinki-Tukholma-reitillä. Vuonna 1930 Boren omistaja Hans von Rettig osti aluksen ja muutti sen ylelliseksi jahdiksi "SEAGULL".
Vuonna 1936 von Rettig lahjoitti aluksen Suomen valtiolle käytettäväksi presidentin aluksena, jonka nimi oli nyt AURA. Se palveli uskollisesti presidenttien Pehr Evind Svinhufvudin ja Kyösti Kallion aikana. Talvisodan aikana alus siirtyi Suomen merivoimien käyttöön, nyt sukellusveneiden jahtaajana, nimellä AURA II.
Tammikuun 13. päivänä 1940, upottaessaan neuvostosukellusvenettä, 135 kg:n syvyyspommi räjähti peräkannella. Koko perä repesi irti ja AURA II upposi 5 minuutissa jäiseen talvimereen! Vaikka lähistöllä oli muita suomalaisia aluksia, 41-henkisestä miehistöstä saatiin pelastettua vain 15.
Kommentit