#11376
Alkuperä
Vinterväg

Paikka

Göteborg

Päivämäärä

--.--.1936

Kuvaus

LINGARD Teräsparkki, rakennettu Fevig Jernskibsbyggerin toimesta Arendalissa vuonna 1893. 999 netto- ja 1081 bruttorekisteritonnia, lastattu noin 1600 tonnia. 216 x 34 x 18,1 jalkaa, 64,92 x 10,32 x 5,40 m. Rakennettu spekuloinnin perusteella ja B.A.:n ostama. Olsen & Sönner Lyngörissä. LINGARD myytiin vuonna 1915 6000 punnalla Port Adelaiden Wardle & Co:lle. Nimi muutettiin WATHARA:ksi. Syyskuussa 1919 myytiin Hullissa toimivalle James Bell & Co:lle 18 000 punnalla. 1922 se myytiin Alf Monsenille Tönsbergiin Norjaan. Maaliskuussa 1925 sen osti Maarianhaminassa toimiva Gustaf Erikson 2 200 punnalla. Sen nimeksi tuli LINGARD, ja sen päällikkö Maarianhaminan kaudella oli: J.M. Mattsson, C. Granith, J.B. Johansson, G. Lundberg, K.V. Lindqvist, V. Mattsson. Erikssonin aikana enimmäkseen Englannissa ja joitakin kiertomatkoja Länsi-Intialle. 02.11.1935 LINGARD törmäsi Kattegatissa Svea Companyn höyrylaiva GERD:iin, joka sai osuman kylkeen ja upposi miehistöineen, 21 henkeä hukkui. LINGARD vaurioitui pahoin keulasta ja takilasta eikä pystynyt enää liikkumaan. Myöhemmässä oikeudenkäynnissä syylliseksi todettiin GERD, vastapuoli vapautettiin syytteistä. LINGARD riisuttiin ja myytiin romutusyhtiön kautta Norsk Seilskute Klubbille. Se korjattiin museolaivaksi, ja sodan jälkeen se rakennettiin uudelleen proomuksi.

Sekalaista

Oikealla PESTALOZZI, vasemmalla LINGARD syöksyi maahan Göteborgissa vuonna 1936. Birger Rönnsjön albumi Axel Granlundista.

Kommentit