Första landsvägsfärjan mellan Houtskär och Korpo. Färjan fick namnet HOUTSKÄR. Se Matts Vikström: "I vägtrafikens tjänst" sid 24-25 och Tage Törnqvists anteckningar vid registerkortet för bild 188. Bilden är ett vykort. Längd öa 27,25 meter. Största bredd 7,32 meter. Djupgående 3,22 meter. Brt/Nrt 157/76 113/32. Maskineri 1 x Mohögs ångmaskin - Senare, 1962, ombyggd till motorfartyg. Effekt ångmaskin 250 hk, 184 kW - motor 420 hk Toppfart okänd. Kapacitet 6 personbilar.
1931 Levererad av Mohögs Mekaniska Verkstad AB som Färja II till Sköns Tingslags Vägstyrelse, Alnö. Trafik på leden Fillan (Sundsvall) - Alvik (Alnön). 1937-01-01 Överförd till Medelpads Östra Vägdistrikt, Alnö. 1944-01-01 Övertagen av Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Fortsatt trafik på leden Fillan - Alvik. 1954 Reservfärja på leden Fillan - Alvik. 1956 omdöpt till Färja 61/54. 1958 Flyttas till leden Hornö - Veda, Kramfors. 1960-05-10 Såld till Tie ja vesirakennenhallitus (Väg & Vattenbyggnadsstyrelsen), Helsingfors, Finland för 37.500 SEK och omdöpt till Reserv I. Placerad vid Åbo distrikt. 1963 omdöpt till Houtskär. 1975-01-03 Såld till Sukellustyö Opas KY (Alari Antero och Anneli Marjatta Opas), Hyvinge, Åbo och omdöpt till Kaivaja. Ombyggd till mudderverk.
Diverse
Det finns en annan bild på HOUTSKÄR på reg.n:o 188 där färjan går ute i farleden, storlek 2. Bild 3159 ingår i En bok om Houtskär del II sid. 154.
Kommentarer