#11376
Proveniens
Vinterväg

Plats

Göteborg

Datum

--.--.1936

Beskrivning

LINGARD Stålbarkskepp, byggt av Fevig Jernskibsbyggeri i Arendal 1893. 999 netto och 1081 brutto reg. ton, lastade omkring 1600 ton. 216 x 34 x 18,1 fot, 64,92 x 10,32 x 5,40 m. Byggdes på spekulation och köptes av B.A. Olsen & Sönner i Lyngör. Hemort Risör. LINGARD såldes 1915 för 6 000 £ till Wardle & Co. i Port Adelaide. Namnet ändrades till WATHARA. September 1919 såld till James Bell & Co. i Hull för 18 000 £. 1922 såldes hon till Alf Monsen i Tönsberg, Norge. I mars 1925 köptes hon in av Gustaf Erikson i Mariehamn för 2 200 £. Återfick namnet LINGARD. Befälhavare under mariehamnstiden var: J.M. Mattsson, C. Granith, J.B. Johansson, G. Lundberg, K.V. Lindqvist, V. Mattsson. Under Erikssons tid mest i fart på England med några avstickare till Västindien. Den 02.11.1935 kolliderade LINGARD i Kattegatt med Sveabolagets ångare GERD, som träffades i sidan och sjönk med man och allt, 21 personer drunknade. LINGARD blev illa ramponerad i förskeppet och riggen samt manöveroduglig. Bogserades till Göteborg. Vid den efterföljande rättegången konstaterades felet vara GERDs, motparten friades. LINGARD kondemnerades och såldes via en nedskrotningsfirma till Norsk Seilskute Klubb. Reparerad och museifartyg, efter kriget ombyggd till läktare.

Diverse

Till höger PESTALOZZI, till vänster havererade LINGARD i Göteborg 1936. Birger Rönnsjös album om Axel Granlund

Kommentarer